søndag den 12. april 2015

Hæklet penalhus i stjernemønster

Da jeg lige er startet i skole igen, syntes jeg at det var tid til et nyt penalhus! Jeg søgte lidt på pinterest (Hvis i ikke kender hjemmesiden, så tjek den ud!!) efter forskellige hæklemønstre, og faldt over et stjernemønster - også kaldet star stitch eller daisy stitch, som var rigtig fint. Og derefter kastede jeg mig ud i det. 

Det færdige resultat kan ses her:





Opskrift til penalhus i stjernemønster

Du skal bruge følgende:

  • Garn - jeg har brugt 100% bomuldsgarn fra Søstrende Grene, da jeg gerne ville have penalhuset i en 'fast' form.  
  • Hæklepind nr 2,5 - større kan også bruges, så længe garnet passer til, man skal bare være opmærksom på at penalhuset dermed også vil blive større.
  • 4 knapper og sytråd
  • En nål til sammensætning.
Note:

Jeg har som sagt gjort brug af stjernemasker, og hvis du ikke kender til dem, er der her en beskrivelse:

Stjernerne i mønstret består af 2 rækker:
1. række: 3 lm til at vende med (billede 1), stik nålen gennem 2. m fra pinden, slå om, og træk ud gennem, det samme gøres i 3. lm fra pinden, samt de næste 2 fm. Der burde nu være 5 løkker på hæklenålet (billede 2). Slå om og træk igennem alle 5 m, 1 lm (billede 3). *Stik nålen gennem "stjernes øje" (Der hvor den røde ring er på billede 3), slå om og træk ud gennem. Stil nålen gennem den sidste m fra før, og træk ud gennem. Det samme gøres ved de næste 2 fm. Der burde nu være 5 løkker på pinden. Træk igennem alle 5 løkker. 1 lm* gentag *-* rækken ud, slut af med 1 hstgm i sidste m.
2. række: 2 lm til at vende med, 2 hstgm i hvert "stjerne øje", 1 hstgm i sidste m.


Opskrift:

Slå 36 m op, vend med 1 lm. (Der kan slås færre eller flere masker op afhængigt af den ønskede længde, så længe at maskeantallet er et lige antal)

Lav 3 rækker med 1 fm i hver m, vend med 1 lm.

Forsæt med rækker i stjernemasker, til den ønskede længde er nået. Jeg lavede 8 rækker (16), men penalhuset er meget tyndt, så jeg kan anbefale at lave flere.

I næste række hækles 1 fm i hver m, vend med 1 lm.

Her skal knaphullerne laves, så vælg 4 steder hvor du vil have dine knapper placeret. Jeg valgte følgende mønster: *6 fm, 2 lm, spring 2 fm over*. Gentag *-* 4 gange, 1 fm i de sidste 5 m. Vend med 1 lm.

Sidst hækles en række med 1 fm i hver m.
Efterlad en lang tråd, til at sy med.

















Sy siderne sammen, og sy knapperne fast - og vupti så har du dig et fint penalhus!












Der er copyright på alle designs, medmindre andet er specifikt anført i selve opskriften. Dvs. at opskrifterne KUN er til privat brug. Du har derfor hverken lov til at sælge opskriften, eller de ting du laver ud fra opskriften, men du må selvfølgelig gerne bruge opskrifterne til at hækle til dig selv, venner eller familie. Du er velkommen til at gengive og dele opskrifterne, så længe det er via et link til denne side :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar